Co wchodzi w skład osprzętu silnika?

Silnik to serce każdego pojazdu, a zarazem jego najdroższa część. Składa się z wielu elementów i układów, które wprawiają maszyny w ruch, odprowadzają spaliny, ale także zapewniają jak największy komfort jazdy. Najważniejsze elementy to korpus silnika, czyli kadłub, zwany też blokiem cylindrowym, oraz służąca do jego przykrycia głowica. Współcześnie wykonane są z jednolitych odlewów, najczęściej z żeliwa lub stopów aluminium. Zadaniem korpusu jest połączenie w całość wszystkich podzespołów silnika. Pozostałe elementy są zaliczane do osprzętu. W nowoczesnych silnikach spalinowych coraz bardziej rozbudowuje się osprzęt, choć wiele elementów pozostaje niezmiennych od czasu pojawienia się pierwszych konstrukcji tego typu.

Najważniejsze elementy osprzętu silnika

W pierwszej kolejności wymienić trzeba cylindry, tłoki, zawory, korbowód i wał korbowy, czyli ogólniej mówiąc mechanizm tłokowo-korbowy oraz mechanizm rozrządu. Ich zadanie to zamiana zwrotno-posuwistego ruchu tłoka na obrotowy ruch wału korbowego. Oba te mechanizmy muszą być połączone za pomocą łańcucha lub gumowego paska zębatego. Silnik nie może się też obyć bez układów olejenia (smarowania), chłodzenia oraz zasilania. Służą do zapewnienia odpowiednich warunków pracy maszyny, a także do dostarczania potrzebnej ilości paliwa. Bardzo ważny jest układ wylotowy, umożliwiający szybkie wydalanie spalin z cylindra.

Kolejnym niezbędnym elementem są świece: zapłonowe (iskrowe) lub żarowe. Te pierwsze stosuje się w silnikach benzynowych, gdzie wytwarzają iskrę, powodując zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, dzięki czemu energia chemiczna zostaje przekształcona na mechaniczną oraz termiczną. Drugie są używane w jednostkach wysokoprężnych, czyli w silnikach diesla, w celu podgrzania komory spalania, aby olej napędowy uległ samospaleniu. Koniecznie trzeba też wspomnieć o filtrach, które zapobiegają nadmiernemu zużywaniu się poszczególnych części silnika. Filtr oleju zapewnia czystość substancji smarującej i pośredniczy w procesie chłodzenia. Filtr powietrza przechwytuje kurz oraz pył z zasysanego powietrza. Natomiast filtr paliwa oczyszcza benzynę. W skład osprzętu silnika wchodzi także alternator, rozrusznik, turbosprężarka, kolektor wylotowy i inne układy.

Jak dbać o osprzęt silnika?

Trzeba pamiętać, że wszystkie podzespoły silnika są ściśle ze sobą powiązane. Osprzęt współczesnych silników nie jest bezawaryjny, a uszkodzenie jednego elementu prowadzi do usterek pozostałych części. Prędzej czy później i tak każdą z nich będzie trzeba wymienić, ale odpowiednie dbanie o silnik pozwoli przedłużyć czas eksploatacji jego podzespołów. Istotne aspekt stanowi nie tylko właściwie uruchamianie i prowadzenie samochodu, ale też systematyczna wymiana płynów silnikowych oraz dbanie o czystość poszczególnych elementów. Jednak nawet ścisłe przestrzeganie tych zasad nie powstrzyma zużywania się poszczególnych podzespołów silnika, dlatego istotne są także regularne przeglądy samochodu.

2020-10-08T09:23:00+00:0015 Lipiec, 2020|