Jak dbać o osprzęt silnika?

Jednostka napędowa, której nie poświęca się odpowiedniej uwagi, może szybko ulec zużyciu. Niesie to za sobą sporo problemów, które z całą pewnością da się odczuć również w kieszeni. Dlatego rozważny kierowca dba o silnik każdego dnia. Istnieje kilka sposobów na to, aby poważnie ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii.

Co wpływa na zużycie silnika?

Wiele czynników ma znaczenie dla żywotności jednostki napędowej. Jednym z najistotniejszych jest styl jazdy. Zbyt intensywna oraz niewłaściwa eksploatacja może zużyć osprzęt w błyskawicznym tempie, a w najcięższych przypadkach nawet doprowadzić do jego uszkodzenia. Należy dostosować swój styl jazdy do powszechnie przyjętych reguł. W związku z tym poleca się:

  1. Rozgrzewać silnik przed jazdą. Wystarczy kilka chwil, aby pompa ze substancją smarującą wykonała swoją pracę. Działanie jednostki „na sucho” przy dużym obciążeniu to prosta droga do szybkiego zużycia osprzętu.
  2. Unikać krótkich tras. Dotyczy to zwłaszcza silników spalinowych, które muszą osiągnąć odpowiednią temperaturę roboczą, aby optymalnie funkcjonować. Podjechanie samochodem do pobliskiego sklepu nie jest więc dobre dla osprzętu.
  3. Korzystać z odpowiedniego zakresu obrotów silnika. Zbyt wysoki odbija się negatywnie na układzie smarującym oraz chłodzącym. Z kolei za niski może spowodować awarię układu korbowo-tłokowego.
  4. Poczekać, aż turbina się schłodzi. Wyłączenie silnika od razu po zakończeniu jazdy powoduje zatarcia, co zazwyczaj doprowadza do uszkodzenia. Ostatnie kilkanaście kilometrów trasy można pokonać na mniejszych obrotach, aby turbina miała okazję zmniejszyć swoją temperaturę.
  5. Dobierać wysokojakościowe płyny eksploatacyjne oraz paliwo. Silnik jest bardzo wrażliwy na jakość benzyny. Zabezpieczeniem przed zanieczyszczoną substancją są co prawda filtry, ale nie warto ryzykować. Najlepiej korzystać ze stacji cieszących się dobrą renomą.

Które elementy osprzętu wymagają szczególnej uwagi?

Tak naprawdę trudno wskazać najważniejszą część silnika. Trzeba o tym myśleć jak o systemie naczyń połączonych. Niesprawność jednego elementu odbija się na pozostałych. Dotyczy to wszystkiego, od świec i przewodów zapłonowych, przez turbosprężarkę aż po paski czy łańcuchy rozrządu.

Dbanie o każdy z elementów opiera się przede wszystkim na okresowych wymianach filtrów, utrzymywaniu właściwego poziomu płynów eksploatacyjnych oraz prawidłowym smarowaniu. Nowy olej silnikowy należy stosować mniej więcej po przejechaniu 8000 km lub co roku. Częstotliwość wymiany filtrów zależy od ich rodzaju oraz modelu samochodu. Przyjmuje się, że filtr paliwa powinien być zmieniany po 15-50 tys. km, powietrza po 15 tys. km, a oleju po 10 tys. km.

Co daje regularne serwisowanie?

Nie można też zapomnieć o najprostszej, a zarazem najskuteczniejszej metodzie utrzymywania silnika w dobrej formie. Profesjonalny serwis jest w stanie przewidzieć ewentualny problem, a także mu przeciwdziałać. Lepiej zapobiegać niż leczyć – powiedzenie dotyczy również jednostek napędowych. Przyjmuje się, że serwis powinien odbywać się przynajmniej raz do roku. Tylko w ten sposób można zapewnić swojemu silnikowi długie, sprawne i bezproblemowe funkcjonowanie przez długie lata.

2020-08-26T10:16:07+00:0026 Sierpień, 2020|