Czym jest hamownia?

Hamownia to specjalistyczne stanowisko pomiarowe. Analiza pojazdu w tym miejscu stanowi nieodłączny element tuningu samochodów, ponieważ dzięki temu można zweryfikować, czy ulepszenia samochodu faktycznie sprawdza się w rzeczywistym użytkowaniu pojazdu. Sprawdzenie możliwości samochodu na hamowni umożliwia uzyskanie danych potrzebnych do wyznaczenia charakterystyki osiągów silnika, głównie takich jak: moment obrotowy i prędkość obrotowa, zużycie paliwa w przypadku silników spalinowych, natężenie prądu dla silników elektrycznych. Wyróżnia się dwa rodzaje hamowni:

– hamownia silnikowa bada parametry silnika dopiero po jego wyjęciu z  samochodu oraz umieszczeniu razem z osprzętem na stanowisku pomiarowym. Hamownia tego typu umożliwia dowolne obciążenie silnika, najczęściej znajduje zastosowanie w laboratoriach badawczych i fabrykach.

– hamownia podwoziowa, w przeciwieństwie do hamowni silnikowych, nie wymaga wymontowania silnika, pozwalając tym samym na szybką instalację mierzonego samochodu. Jednocześnie dokładność ich pomiaru jest wysoka, podobnie jak powtarzalność przeprowadzanych badań. Hamownie podwoziowe nie mierzą wprost parametrów silnika, ale dopiero po uzyskaniu informacji takich jak suma momentu oporów toczenia i momentu na kołach, można określić moment obrotowy, a później jeszcze – wykonując kolejne obliczenia – moc silnika.

Jak wygląda badanie sprawności pojazdu na hamowni?

Najpierw pracownicy umieszczają pojazd na stanowisku pomiarowym, koła trafiają na specjalne rolki (koła się kręcą, ale pojazd stoi w miejscu), auto jest starannie mocowane pasami do podłoża, często umieszcza się też przy nim specjalne czujki, wykonujące pomiary spalin. Następnie pracownik rozgrzewa samochód, ponieważ pomiary należy wykonywać przy wysokich obrotach, które mogą stanowić zagrożenie dla zimnego silnika. Warto dodać również, że nierozgrzany silnik miałby wpływ na nieprawidłowość pomiaru. Mechanicy obserwują wskazania pomiarowe na ekranie komputera, z dala od hałasu i unoszących się spalin. Urządzenie wylicza moc silnika, moment obrotowy oraz start wytwarzanych przez układ napędowy. Hamownia daje również możliwość zmierzenia takich parametrów silnika jak temperatura spalin, ciśnienie doładowania. Koszt badania pojazdu na stanowisku pomiarowym zależy przede wszystkim od miejsca wykonywania analizy oraz rodzaju samochodu i aktualnych promocji. Badanie trwa około godziny. Warto dodać, że takie pomiary są zalecane szczególnie w przypadku poważniejszych napraw silnika i jego osprzętu, montażu instalacji gazowej, wymianie turbosprężarki lub po tuningu.

Dlaczego tak ważne jest, żeby korzystać z hamowni w profesjonalnym punkcie?

Specjalistyczny zakład posiada sprawdzone i bezpieczne stanowisko pomiarowe, dysponuje również doświadczonymi pracownikami, którzy przeprowadzają dokładne badania pojazdów. Eksperci zaproponują działania optymalne dla danego rodzaju samochodu, wytłumaczą wszystkie uzyskane dane oraz odpowiedzą na wszystkie pytania klientów. Dodatkowo, specjalistyczne punkty gwarantują konkurencyjne ceny i szybki czas wykonywania zleceń.

2020-10-14T10:59:30+00:007 Kwiecień, 2020|