Co to jest DPF?

Choć z zewnątrz wygląda jak niepozorna, metalowa puszka o niewielkim rozmiarze, potrafi kierowcom przysporzyć naprawdę sporych problemów. Filtr cząstek stałych – bo o nim mowa – to jeden z tych elementów, bez którego nie można wyobrazić sobie współczesnych aut z silnikami wysokoprężnymi. Jego podstawowe zadanie stanowi redukcja poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez diesle, które od lat uchodzą za znacznie bardziej „kopcące” niż auta z jednostkami benzynowymi. W poniższym wpisie wyjaśniamy, co to jest DPF, jak funkcjonuje i jak dbać o jego sprawność.

Czym jest filtr cząstek stałych?

Montowany w samochodach napędzanych silnikiem Diesla filtr cząstek stałych jest elementem układu wydechowego. Z zewnątrz posiada obudowę stalową, z kolei w środku znajduje się ceramiczny korpus, przypominający gęstą sieć wąskich, ułożonych równolegle względem siebie kanałów. Ich ścianki wykonane są z węglika krzemu, a dodatkowo pokrywa je tlenek glinu, na którym umieszcza się jeszcze cząstki platyny. Poszczególne kanały są zamknięte z jednej strony – naprzemiennie dolotowej lub wylotowej. Taka konstrukcja wymusza na wpadających do filtra spalinach przedostawanie się przez kanały oraz osadzanie się cząstek stałych (m.in. sadzy, tlenków azotu i siarki) na ich ściankach. Następnie, spaliny pozbawione trujących cząstek wydostają się na zewnątrz przez rurę wydechową.

FAP (filtre a particules), DPF (diesel particulate filter), a ostatnio także GPF (gasoline particulate filter) – to trzy zamienne nazwy określające filtry cząstek stałych, po raz pierwszy wprowadzone przez markę Peugeot. Obowiązek montażu tych urządzeń w samochodach z silnikiem Diesla wymusiły na producentach normy emisji spalin Euro 4 (2005) oraz Euro 5 (2009). Była to odpowiedź na wyniki badań WHO, potwierdzających, że w miastach, po których porusza się duża ilość samochodów zasilanych olejem napędowym, znacznie rosną statystyki zachorowań na raka (źródło: Zdrowie Wprost). Niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia cząstki stałe są na tyle niewielkie, że bez problemu trafiają do układu oddechowego lub krwionośnego, stąd konieczność stosowania filtrów DPF/FAP przez wszystkich producentów aut z silnikami wysokoprężnymi.

Jak dbać o DPF?

We wstępie pisaliśmy o tym, że uszkodzony (lub wyeksploatowany) filtr cząstek stałych może przysporzyć kierowcy poważnych problemów. Oczywiście, wzrost zanieczyszczenia powietrza to istotny kłopot, jednak wielu właścicielom aut sen z powiek spędzają również wysokie koszty wymiany DPF-u. W niektórych przypadkach, nowy inwestycja w nowy produkt wraz z montażem może być wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych. W przypadku starszych aut nierzadko będzie to połowa wartości samochodu. Żywotność filtra jest ograniczona i choć producenci deklarują, że DPF powinien pracować bez zarzutu przez nawet przez 200 000 km, w praktyce często już po przejechaniu ok. 50 000 km filtr bywa tak zanieczyszczony, że nadaje się do wymiany lub regeneracji w profesjonalnym serwisie. Aby przedłużyć żywotność filtra cząstek stałych w swoim samochodzie, należy regularnie wymieniać filtr powietrza, sprawdzać stan zaworu recyrkulacji spalin (EGR) oraz pamiętać o stosowaniu prawidłowej techniki jazdy.

2020-08-26T10:18:00+00:0012 Maj, 2020|